Edukacja medialna - projekt edukacyjny

Nowe horyzonty edukacji filmowej to projekt przeznaczony dla uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. Korzysta z niego wiele szkół warszawskich,  nie tylko w stolicy on działa, ale również w wielu innych wielkich miastach Polski.

Szkoła Podstawowa w Raszynie już trzeci  rok bierze udział  realizacji założeń projektu filmowego.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że ekran przyciąga młodego człowieka, wiemy już   czy byśmy tego chcieli, czy nie, że  mamy do czynienia z pokoleniem cyfrowym .

Z pewnością  są tego plusy i minusy. My dorośli również nie wyobrażamy sobie życia bez ekranu  telewizyjnego, komputerowego, czy kinowego. Jeśli już pożądamy takiego kontaktu, to dobrze by było, by on niósł wartościowe przesłanie. Aby oczy patrzyły na  piękne, życiowe sceny. By obraz  filmowy opowiadał o tym co trudne, ale nie niemożliwe, by pokazywał jak pokonywać własne słabości, niemożności, uwarunkowania. Takie są właśnie filmy  pokazywane młodemu widzowi w Akademii Filmowej w warszawskim kinie „Muranów”. Trzeba zaznaczyć, że jest to kino studyjne, z zupełnie innym klimatem (bez coli i popcornu – pierwsze grupy zawsze są zdziwione, że brakuje tego asortymentu),  wnętrze również nie przypomina nowoczesnych sal kinowych w galeriach, nie to żeby było gorsze, prezentuje inny styl. Seanse nie rozpoczynają półgodzinne reklamy, ale rozmową z animatorem kultury, który przy pomocy pogadanki z dziećmi i prezentacji multimedialnej wprowadza widza do odbioru dzieła filmowego. Czasami tematy są  bardzo trudne np. niepełnosprawność fizyczna i psychiczna, cierpienia dzieci w związku z rozwodami, samotność w klasie, ofiarach dręczycieli grupowych, ale również uczą jak dążyć do celu, jak dbać o przyjaźń, jak współpracować w grupie.

Filmy te na pewno wspomagają proces edukacyjny naszych uczniów, dlatego szukamy innych rozwiązań niż tylko lekcji w ławce. Bo jak przemówić do młodego człowieka, słowa często są niewystarczające, dlatego obraz może pomóc. Często się zastanawiałam, dlaczego tak mało mamy filmów, spektakli teatralnych,  które można zaproponować uczniom w przedziale wiekowym 10-13 lat. Najczęściej repertuar ośrodków kultury proponuje dzieła dla maluchów, lub znacznie starszych uczniów. Trudno jest znaleźć coś (oprócz lektur) wartościowego dla klas IV -VI.

Projekt Nowych Horyzontów Filmowych  popierany przez MEN i realizujący podstawę programowa szkoły podstawowej, którego ambasadorami są min. A.Wajda, J.Sthur, Zannusi skrupulatnie dobiera filmy do wieku widza. Głównymi bohaterami przedziału wiekowego IV-VI są dzieci w wieku 10-13 lat. To one przeżywają dylematy, związane ze szkoła, domem, grupą rówieśniczą, miłością czy nienawiścią  wszystko na swoim poziomie.

Przeważnie są to filmy skandynawskie, bo jak się okazuje, tam właśnie są największe nakłady na kino dziecięce, które ma za zadanie uczyć i dostarczać rozrywki. Polskie kino dziecięce niestety  we XXI wieku nie istnieje

Proponując  tego rodzaju wyjazdy naszym uczniom, miałam  dylemat czy  kupią czy nie wygwiżdżą pomysłu, bo  przecież nie jest to kino z niesamowitymi efektami., błyskami, komputerowymi cudami do których przyzwyczajony jest młody widz. Muszę powiedzieć, że nie zawiodłam się na dzieciach. Jeśli chcą nadal jeździć ( może niektórzy dlatego, by nie mieć lekcji-ale i taka motywacja jest dopuszczalna , ale z pewnością nie jest to czas stracony ) i warto im to proponować.

Często po filmie już w szkole nauczyciele wychowawcy  omawiają obejrzany  film na godzinach wychowawczych- rozmawiają o jego tematyce. Stała grupa tzn. ”filmowców „ spotyka się w ramach  Dyskusyjnego Klubu Filmowego,  gdzie prowadzimy rozmowy, formułujemy wnioski, szukamy argumentów, wypowiadamy własne zdanie  na temat tego rodzaju dzieł kultury.

Dorota Książek